Efter Uppsala-besöket

Igår så masade vi oss upp vid 5-tiden för att styra kosan ner till Uppsala, vägen är ju relativt ny men ack så tråkig! Kom ner strax före 8-tiden så snurrade runt för att leta P-huset som ligger närmast kliniken men icke. Fick ställa oss längre bort o promenera en bit. Ackis är såklart stort och förvirrande, var lika bra o hugga tag i en sjukhusvärd när vi kom in i stora entrén. Värden lotsade oss genom kulverten, hit och dit och ända fram till Reproduktionscentrum's dörr. Riktigt omtänksamt!

Fick vänta 20 minuter extra på att få komma in till kuratorn, hon verkade vettig och ville höra om oss - hur vi träffades och hur det barkat hän, om hur vi ställer oss inför öppen donation och när och hur vi tänkt berätta för våra ev. barn hur de kommit till - är ju lag på att barn som uppkommit genom donation måste få veta sitt ursprung. Självklart vill vi ta det så tidigt som möjligt, och ju äldre barnet blir desto mer information blir det ju iom mognaden. Vill inte dölja något, tror det bara förstorar upp en sådan naturlig sak och det kan bli så negativt i slutändan. Arvsanlag må vara stort, men miljön i uppväxten har ju också en stor betydelse. Barnet kommer ju ta in så mycket efter J så man skulle kunna tro att han var biologisk pappa med.
Det kändes vilket fall helt okej samtal med henne, efter en timme var vi klara och hade då 40 minuter kvar till läkarbesöket.

Traskade till cafeterian och satt där o småpratade lite, J frågade lite om hur jag kände om vi inte skulle lyckas med inseminationerna. Har inte tänkt så mycket på det, men idag är jag fortfarande väldigt emot adoption så det är inte aktuellt. Till sist svarade jag att fråga mig den dag vi ev. står vid det faktumet, går vi privat vidare o betalar själva? Adopterar eller accepterar vår situation som barnlösa? Vem vet? Jag vet ju att J är mer öppen för adoption som sista utväg, men jag är verkligen livrädd iom hur jag känner inför det..

Tillbaka gick vi till sist, träffade Johannes och en till läkare som satt med i bakgrunden. Johannes var väldigt rak och enkel, gillade honom. Frågade om väntetiderna för spermiedonator och han sa att i Uppsala försöker de hålla vårdgarantin och vi med vårat utseende inte skulle få några problem med matchning. Så jag skulle bara genomföra äggledarspolning i Gävle hos Misgena, som Johannes skickade remiss till - sedan var det bara att tuta och köra efter juluppehållet och deras lokalflytt. Vecka 3 kör de igång i Uppsala igen och är vi klara då så har vi grönt ljus. Underligt. Vi satt som små fågelholkar, hade garderat oss att få vänta ett bra tag innan det skulle bli dags för oss.

J skrev på papper som ska skickas in till socialtjänsten iom ev. faderskap, pappret var inte ordentligt ifyllt av Johannes då han slarvade på både mitt o J's personnummer. Men allt blev rätt till slut och vi tackade för oss efter Johannes frågade för elfte gången om vi hade några frågor, det stod verkligen helt stilla i huvudet men Johannes sa att det bara var att slå en signal för att prata med sköterskorna eller ordna telefontid till honom om det var något. De verkar så måna om att man inte ska grubbla över något, riktigt skönt.

Det var mycket känslor hos oss båda när vi åkte hemåt. Det känns såklart otroligt skönt, men det är lite chockartat när det gått som sirap i flera år och sen kommer allt på samma gång på så kort tid. Sådant är man ju inte van vid. Vi får väl se när vi kan påbörja första inseminationen, iom att vi försöker i naturlig menscykel så kan det ju bli att ÄL tillfaller en helg och då får man ju hoppa den månaden. Ska räkna o se efter sen när jag landat lite. Och så ska det inhandlas ägglossningstester, de vill att man använder sig utav Clearblue så det blir väl en hel del slantar åt det varje omgång förstår jag.

Det var det! Trodde vi skulle få åka ner en gång till innan vi skulle få köra igång, men inte då. Härligt att det rör sig åt rätt håll iallafall. Nu är det bara o vänta på kallelsen till Misgena, huu.. jag bävar för spolningen bara, aj aj..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0