En liten lättnad

Det tog sin lilla tid innan Försäkringskassan skickade hem försäkran för min sjukskrivning, sedan tog det mig några dagar innan jag fick tummen ur och försökte skriva så utförligt jag kunde. 2 November skickade jag iväg bunten med papper o intyg, och loggar in på FK o ser att pengarna hamnar på kontot imorgon.

Man är ju inte garanterad ersättning - så det var skönt att det gick så smidigt, och att det gick igenom. Har väl goda skäl att det ska gå igenom också, men ändå - man oroar sig tills man vet.

Än så länge har jag bara haft positiv erfarenhet av FK, visst har det varit rejäla telefonköer men det finns ju även tjänsten att dem ringer upp - vilket funkat jättebra för mig.


Snart är det dags att börja blippa in om hur föräldradagarna ska fördelas/tas ut. Jag vill snåla in i det sista, ha ha! Inte en aning hur pass många dagar andra brukar ha kvar när det är dags att skola in på dagis, det är väl olika förstås - vissa rensar rent och har enstaka "pizzadagar" (lägsta nivå) kvar, andra sparar desto mer.
Det gör mig säkert inte klokare o veta ändå, vi vet knappt hur vi ska göra - det rycks på axlar och vi sitter bara och ser fåniga ut. Just den ekonomiska biten är väl inget bekymmer, att snåla på dagar - beror ju lite på vad man hittar på om dagarna med en liten skrutt här hemma också. Man vill ju spara men samtidigt inte spara "för mycket". Äh, nu blir det bara massa goja här känner jag ;-)


Kommentarer
Postat av: yevonde

FK har bara varit bra när jag varit i kontakt med dem med :) En grej jag fick reda på på ett möte var att när barnet fyllt 1 år måste man ta 5 dagar i veckan eller fylla på med jobb, annars förlorar man sin SGI. Kan vara värt att tänka på :)

2010-11-09 @ 13:07:37
Postat av: MDB

Har inte gett min in på det där med försäkringskassan än, är nog lite för att jag tycker att det verkar så krångligt.

2010-11-09 @ 21:13:00
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: toksnippa

yevonde: Den biten vet jag om också, så det är väl lite där jag funderar hur pass många dagar man bör spara på sig så man kan vara hemma utan nolla SGI'n - svårt när man knappt vet hur länge man vill vara hemma.. ha ha! Skönt att du också haft bra kontakt med dem!

2010-11-09 @ 21:42:58
URL: http://underbargava.blogg.se/
Postat av: Tina

Skönt att det gick igenom. Ja det där med dagar är ju svårt. Nu började ju Max på dagis vid 13 månader, vilket för övrigt gått superbra. Vi fick ju en massa dagar kvar och det är superbra att ha och ta till när dagis är stängt, när man vill hitta på nå skoj en dag eller två, åka på semester, eller vara lite längre ledig över sommaren eller julen.

2010-11-10 @ 06:52:38
URL: http://tiniwinisen.blogg.se/
Postat av: Nina

Va skönt för dig! Det lossnade även för mig. :)

Får verkligen huvudbry när det gäller FP..men vi får räkna lite på det och göra det till det bästa:) helst av allt skulle jag vilja ha sambon hemma varje fredag...måndagar är ju värst på jobbet. Får se vad vi kommer fram till:)

2010-11-10 @ 11:18:01
URL: http://ninairmeli.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag har fått tips om att spara i alla fall cirka 40 dagar att ha när dagis har stängt pga planering eller annat.

2010-11-10 @ 14:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0