Förlossningslista

Tjuvade listan för den var ju lite rolig!


När fick du reda på att du var gravid?
29 April 2010, tjuvtestade. Hade testdag 7 Maj.

 

Hur gammal var du?
27 år

 

Hur tog din partner det?
Jag visade upp ett fint plus precis efter han kommit ut ur duschen, han log och var glad men lite rädd tror jag - att vi skulle få gå igenom ett missfall till. Så vågade inte vara alltför glad.

 

Mådde du mycket illa?
Jodå, mådde inge vidare tidigt och detta höll i sig mer eller mindre till v. 18. Var ingen rolig tid när man nyss börjat nytt jobb, tidiga mornar där man hade huvudet i toan alltför många gånger, och även kräktes på tågtoan alldeles för många gånger än man skulle önskat, och på jobbtoaletterna... Borsta tänderna tog tid på morgonen, fick börja om ett antal gånger innan man var klar utan spyor ;-)
Fick utskrivet Lergigan Comp som blev min räddning till slut så man stod ut iallafall.

 

Hade du mycket halsbränna?
Inte mycket alls faktiskt, knappt något på slutet vilket jag trodde jag skulle få.

 

Var du känslig?
Jo det upplever jag att jag blev, mer blödig framför allt, och exploderade för ingenting. Humöret var verkligen berg och dalbana!

 

När kände du bebisens första sparkar?
14 Augusti 2010, i v. 18+6.

 

Var du ofta orolig?
Faktiskt inte så farligt, mest lite oro innan ultraljud och så - att man var rädd att det skulle visa något som man inte ville höra. Nån enstaka gång när lillskrutten inte hade gjort så mycket väsen av sig de tider han brukade busa runt i magen.

 

Sparkade bebisen mycket?
Bebisen sparkade normalt tror jag?

 

När började du läcka bröstmjölk?
24 Oktober 2010, i vecka 30.

 

Fick du bristningar?
Nej inte en enda.

 

Blödde du någon gång?
Lite strimmor precis efter grav.testet - gammalt blod. Och lite blod vid överansträngning, slemhinnorna är ju rätt sköra. Skjutsade min mamma i tung rullstol, efter det vägrade min mamma bli skjutsad utav mig längre sträckor. Jag var endast orolig första gången, när man precis testat och får en antydan att de kunde vara galet.

 

Hur många Ultraljud gjorde du?
4 st, VUL i v. 9, RUL i v. 19, TUL i v. 32 och TUL i v. 35 (det som gjordes när jag skrevs in på förlossningen)

 

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Jag hade inga direkta förväntningar hur min förlossning skulle se ut, hade önskat att få ta ett bad eller duscha hett för smärtlindra det hela lite. Varken eller blev det, badet fick jag ju inte ta pga vattenavgången och duschen blev bortglömd.

 

Hur började din förlossning?
Tidig vattenavgång i 34+2, sipprandes. Åkte in till förlossningen för en koll och blev inskriven där i väntan på att ev. värkar skulle komma igång. Blev igångsatt 34+4 med tablett och därefter dropp.

 

Hur många timmar tog din förlossning?
Från värkarna sattes igång med cytotecstimulering så tog det 29 timmar. Tidigare oregelbundna sammandragningar. Från vattenavgång till Mileon föddes tog det 64 timmar.

 

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt. Men på slutet av öppningsfasen tjaffsade jag om att få kejsarsnitt med en barnmorska och sedan läkaren, var så slut och besviken för dem målat upp något som de inte kunde hålla.

 

Hur mycket var du öppen när du kom in?
Inte alls.

 

Vilken smärtlindring tog du?
Tidig epidural som slutade fungera efter en timme, akupunktur (dock för illamående o inte smärta) - vid krystvärkarna fick jag lustgas - inte tidigare vilket jag är mycket besviken över i efterhand att dem inte erbjöd tidigare.

 

Dragen med sugklocka?
Nej, men läkaren stod redo pga dåliga krystvärkar och skulle precis ta ur sugklockan ur förpackningen när jag fick en krystvärk och fick ut huvudet på bebisen.

 

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
1 ½ timme - krystvärkarna upphörde och fick massa dropp för att få igång det igen. Gick trögt.

 

Blev det komplikationer?
Inre djupa bristningar som fick sys på operation, och några yttre på ena blygdläppen. Jag kunde inte smärtlindras så bra så läkaren beslöt att söva ner mig. Skrek som en stucken gris - en blandning av ångest, oro, trötthet, smärta och att inte ha kontrollen.

 

Vad tyckte du var jobbigast?
Egentligen hela öppningsfasen, jag stod/gick mest hela tiden. Oerhört tröttsamt. De flesta timmarna var jag även helt ensam, barnmorskorna satt o glodde på tv, maken stensov.. Men värst var nog dem sista två timmarna innan jag var helt öppen, så intensiva värkar som skjutsades på utav värkstimulerande dropp i hög hastighet. Kunde inte ligga för det gjorde så ont, tog "emot" värkarna ståendes konstant - benen skakade för jag var så trött efter alla dessa "tvingade" promenader då jag ansåg att det var det enda sättet att orka med värkarna och sedan smärtan från urinblåsan min som kom mellan värkarna.
Jobbigt också att vara så utelämnad och känna sig ensammast i världen, att inte få stöd ifrån barnmorskorna som jag ansåg mig inte fick där och då.

 

Var du rädd för något?
Nej inte rädd, men frustrerad över att ha så ont och inte få vila alls då mellan värkarna kände jag smärtan från min sjukdom istället.

 

Skrek du?
Under öppningsskedet, nej. Eller mja, jag vrålade nog till en satkärring till barnmorska som verkligen var så opedagogisk då jag "gav upp" och begärde snitt. Skrek till en gång under krystningsarbetet, mer ett "nu-jävlar-anamma" skrik men insåg själv att om jag var tyst o koncentrerade mig så gick det bättre ;-)
Skrek som en stucken gris EFTER förlossningen då dem skulle inspektera förlossningsskadorna, helt otroligt vilken ångest man fick där och då.

 

Hur många var inne i förlossningsrummet?
Barnmorska, undersökterska, emellanåt läkare och så var det jag o maken.

 

Hade du någon nära med dig?
Maken, så enormt tryggt att ha honom där - då han var vaken dvs ;-) Han väcktes abrupt när vi skulle flytta till förlossningssal - då hade jag redan jobbat i korridorerna hela natten lång. Nästa förlossning vet jag vad jag vill, och då blir det då inget sova iallafall för den som följer med mig in så länge jag är i värk/krystarbete.
Var inte direkt så att man orkade säga till, men blev så koncentrerad i sig själv.

 

Fick du sy?
Ja en himla massa stygn inuti upp mot livmodertappen, sedan ett antal på ena yttre blygdläppen.

 

Vilken vecka födde du i?
34+5.

 

Vad var vikt och längd på bebisen?
2396 g och 48,5 cm

 

Ammar du?
Började introducera amningen efter två dagar, han var för liten för att greppa tekniken innan.

 

Hur gammal är bebisen nu?
Två månader idag!

 

Vad tyckte du om förlossningen?
Jag kände mig verkligen ÖVERKÖRD av vissa barnmorskor, att gå runt och ha så ont och dem sitter i sitt lilla tv-rum den natten när det körde igång ordentligt. Tog många timmar extra innan jag klarade av att vråla till att nu måste jag få något mot det onda - långa timmar med promenerande i korridorerna. Att jag inte ens blev erbjuden lustgas när vi väl kom till förlossningssalen var mig väldigt konstigt. Krystarbetet var dock toppen trots värkarna avtog där på slutet.
Kände länge agg mot förlossningen, är lite besviken - kände mig så utelämnad.

 

När kommer nästa barn?
Det vet man aldrig, fler barn vill jag gärna ha. Har inte blivit rädd av erfarenheten. Nästa gång vet jag vad jag vill, och kan förbereda min partner mer och sedan hoppas jag att jag inte har så långdraget så man är så trött att man inte orkar säga vad man vill.

Kommentarer
Postat av: MDB

Vilka dåliga barnmorskor som satt och såg på tv istället för att göra sitt jobb! Fy!

2011-02-03 @ 17:57:18
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: Fru F

Spännande att läsa! Tråkigt att bli överkörd och som du säger är man ju så inne i sig själv så det är svårt att göra sig hörd. Tur att resultatet blev så bra iaf!

2011-02-04 @ 09:31:39
URL: http://trueflink.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0