Förväntningar inför förlossning

Det är något vi ska ta upp och skriva in i journalen hos barnmorskan nästa gång imorgon, blev ju informerad att detta skulle tas upp till nästa gång så kunde jag fundera hur jag helst skulle vilja ha min förlossning.

Men...? Visst kan jag rabbla ditt o datt, men frågan är om det blir så? Är väl mer om man oroar sig mycket över något och vill ta upp det, så barnmorskorna på förlossningen vet om "big no no's".

Jag är nog mer en sådan som "tar det som det kommer". Är väl lite skeptisk mot sterila kvaddlar. Är inte emot lustgas eller epidural om jag nu behöver det. Känner man sig bekväm i förlossningskedet och får fortfarande bada så gör jag gärna det, alt. duschar. Och säger jag att jag vill gå på toa för jag är kissnödig så bör jag få göra det utan knussel, det kommer bara öka på min ångest iom min sjukdom. Någon direkt ställning är jag inte emot heller, vill gärna pröva på olika och hoppas man orkar promenera runt mycket för att låta tyngdlagen göra sitt.

Det är väl det enda? Hm... tycker sånt här är svårt. Har ni funderat på den här biten?

Kommentarer
Postat av: yevonde

De där kvaddlarna står jag gärna över. Jag tänker beställa hem en TENS, har hört både bra och dåligt - får väl se vilken kategori jag hamnar i. Annars så känner jag att de är kunskapen. Jag vill förstås helst inte få ett akut snitt, men är det vad som krävs så skär.

Postat av: Nina

Håller med dig..är också lite av en "det-får-bli-som-det-blir-person". Bada funderar jag lite på, men samtidigt så är det jobbigt att torka sig efter dusch nu, så hur borde det då inte bli sen? Lustgasen skrämmer mig lite, vill inte bli så där "borta" som en del säger att man blir..men vi får la se. Epidural är numero uno och de enda jag har krav på.

2010-11-24 @ 17:32:00
URL: http://ninairmeli.blogg.se/
Postat av: MDB

Jag tänker lite som du faktiskt. Kvaddlarna har jag en kompis som avrådde från, men lustgas ja, och epidural om det blir outärdligt annars. Jag älskar varma duschar och skulle nog kunna stå i duschen i flera timmar (gissar på att det kanske blir en del sånt innan vi åker in). Ska kolla upp möjligheten till TENS också.



Jag litar på att de vet vad de gör på BB, men samtidigt känner jag att jag vill få tillräckligt med information för att kunna förstå och vara med och fatta beslut.

2010-11-24 @ 18:34:13
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: Sara

Jag tänkte lite som dig, jag tar förlossningen som den kommer. Hade lite tankar i huvudet (jag skrev ej ner hur jag ville ha det) och det var att jag ville bada men då allt gick så fort så hann jag ej med det. Bedövning hade jag inte tänkt på, utan jag tog allt som det kom. Med facit i hand funderar jag lite på varför jag tog eda då jag inte hade ont, men jag kanske hade fått det annars... hmm lätt att vara efterklok...

2010-11-24 @ 18:44:56
URL: http://lillaunderbarn.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mera kvaddlar åt folket!!

Jag trodde jag dött och kommit till himmelriket när jag väl fick de där kvaddlarna, hade bara hört negativa saker om kvaddlar men ooohh så skönt.

Fast det kanske beror på om man redan tagit något och hur ont man har.. min rygg kändes som om den skulle gå av innan kvaddlarna i alla fall.



Lustgasen, den märkte jag inte så mycket, hade 50/50 någon enstaka gång kände jag att jag kanske sluddrade lite men jag kände mig inte borta eller full.



Även om jag hade mina önskemål så kändes det så skönt att bara överlämna sig själv till barnmorskan och låta henne sköta allt runt om, de är ändå väldigt bra på att veta vad man behöver och så kunde jag fokusera på mig själv.

Min förlossningsplan plockades aldrig ens upp ur väskan och ingenting stämde och det är jag väldigt glad för eftersom min första barnmorska Åsa som var med under den "smärtsamma" delen av förlossningen tog väldigt bra beslut, under utdrivningsfasen kom krystvärkarna så tätt att jag inte hann med att tänka på smärtlindring, lustgasen hade jag bara i handen och kramade när jag krystade fanns ingen tid att andas i masken.



Om det blir en nästa gång så kommer jag nog försöka hålla ut lika länge som denna gången innan jag tar smärtlindring och sedan ber jag nog om kvaddlar och lustgas igen.

2010-11-24 @ 22:23:38
URL: http://kronsten.blogspot.com
Postat av: Susanne

För bövelen - det första du ska göra är att lokalisera lustgasen!! ;)



Skämt åsido, det är bra att du har dina önskemål. När väl situationen kommer ska du lita till det du själv känner och samtidigt lita på att barnmorskorna kan sin sak.



Det heta badet var det som hjälpte mig bäst mot smärtan vid värkarbetet.

Jag hade själv inte klarat mig utan ryggbedövning och lustgas men som sagt, alla vill inte ha det så. Jag blev helt besatt av lustgasen. Antagligen pga min rädsla för smärtan. Till slut stängde de av tillförseln av lustgas i smyg och lät mig fortsätta andas (luft) i masken men jag genomskådade dem och hade kunnat döda dem om jag inte var upptagen med annat. ;)

Se till att försöka sova sova sova innan.



Kram!

2010-11-24 @ 22:46:38
URL: http://cocosflinga.wordpress.com
Postat av: S07

Jag litade helt på barnmorskorna trots att jag själv är läkare, stängde av ljudet på appRaterna och det enda jag ville försäkra mig om är att barnet mådde bra. Sen gjorde jag helt andra saker än förväntat o födde i gynstöd tex men det gick bra. Älskade epiduralen o lustgasen!

2010-11-25 @ 00:43:10
Postat av: aniara

Det är nog klokast att ta det som det kommer och lyssna på din kropp. Känna hur du vill ha det och var just din smärtgräns går. Vissa känner ju direkt att de vill ha EDA, andra bara lusgast och vissa inte ens det för de klarar det rätt långt bara på att göra kroppen tung och andas med i värken. Spänna sig gör det hela värre så andas och slappna av så kommer du långt bara på det. Spännande och jag är jätteavis på dig som har den roliga förlossningen framför dig. Låt dig inte blir skrämd. Det är hur skoj som helst att föda barn. Värsta kicken! <3

2010-11-25 @ 01:58:49
Postat av: Moa

Första förlossningen blev med lustgas och eda, lovely båda två. Andra förlossningen mådde jag illa av lustgasen och edan hann inte verka (medan narkosläkaren satte den öppnade jag mig från 3 till fullt öppen) förrän jag behövde krysta och tio minuter senare var lillsonen född! Så det blev en ganska naturell förlossning.



Men det jag starkt vill rekommendera är en varm handduk i mellangården när man krystar. Det ska motverka att man inte spricker och det kändes väldigt behagligt!! Tänk va du ska få gå igenom snart, sjukt spännande, det är lätt det häftigaste som finns!!

2010-11-25 @ 09:00:24
URL: http://trueflink.blogspot.com
Postat av: anhs

Åh, känner så väl igen mig i dina funderingar! Skrev i mitt förlossningsbrev att jag litade på barnmorskornas kompetens och ville ha så mycket tips och hjälp som möjligt, då jag inte förstod hur jag i förhand skulle kunna säga vad jag ville och inte ville ha. Och det var det bästa jag kunde ha gjort.



Personalen var suverän och förlossningen... underbar!!! Skulle själv aldrig kommit på att göra på de sätten som jag gjorde (t.ex. föda i förlossningspallen), men då jag lyssnade på barnmorskorna och följde deras råd (även med smärtlindring) kunde bebisen komma till världen på det enklaste och smidigaste sättet. Så jag hoppas nu att även du får en härlig förlossning! Och känn ingen press att du måste skriva en massa i förlossningsbrevet - det löser sig!

2010-11-25 @ 17:46:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0