Filmsnuttar

Något vi måste bli bättre på här hemma är att filma småsnuttar. Även vid vardagliga stunder. Vi pratade om det att de kan vara roligt att ha små filmsekvenser att tota ihop o göra en längre film som man kan kika på tv'n osv.
Det har blivit mer viktigt för mig att inte bara ha fotografier sedan min mamma blev allt sämre. Jag orkar dock inte se på "levande" bilder på mamma ännu men är tacksam att filmsnuttarna finns. Så skärpning skärpning på oss!

När J fyllde 30 år så fick han digitaliserade filmsekvenser från han var söt liten plutt (nå, han är söt fortfarande!), filmat med en superåtta. Jätteroligt och se så långt tillbaka, lite synd att det inte fanns ljud med :-)
(För övrigt var det så faschinerande o se han som liten bebis, Mileon är så lik pappa J - hur sjukt är inte det när Mileon ändå är donatorbebis?? Vi har väldigt roligt åt det iallafall, att det kan vara sådana likheter med inga gener alls från J's sida. Skojar om att J måste donerat i smyg innan hans simmare blev helt kaputt. Eller så har han en dubbelgångare där ute nånstans.)

Önskar även jag haft sådant sedan jag var liten men det finns bara bilder. Eller bara? Jag o mina syskon är relativt förevigade med fotografier om man jämför med andra i samma ålder. Bara synd att pappa min tappade sitt fotointresse och lät sin systemkamera damma mest i något skåp då jag kom till världen. Mileon kommer iallafall bli förevigad bättre än en annan, men det är ju nya tider nu när tekniken inte är lika dyr som förr och så är både jag och J fotointresserade. Måste skärpa mig och plocka fram systemkameran mer, den har knappt blivit använd sedan Mileon kom. Det är så mycket smidigare med lilla kompaktkameran många gånger.. Och familjebilder måste tas! Hann ju inte ta några fina magbilder heller, skrutt!

Imorse filmade jag när Mileon snackade med pappan sin, det låter så himla roligt - nästan så man tror att han verkligen säger "heeeeej" tillbaka när man hejar! Han är bra söt på morgonkvisten :-D Charmar och är för det mesta väldigt cool tills han känner va trött o hungern.

Sitter o bloggar från min mobil, sittandes på trappen i solen. Mileon sover i vagnen här nedanför mig och katten vaktar vagnen så fint. När Mileon knölar så är det katten som reagerar först på det.

Vi har varit ute på promenad i solen ute på isen, som börjar knaka och smälla här o var - snart slut på promenad på sjön. J var med han också, han tog sig en tur på skridskorna istället han :-) Jag halkade mest runt, man märker att det varit fint väder senaste dagarna - glanshalt bitvis, så tempot blev inte lika hurtigt som man önskat sig. Är mest segobert idag då Mileon haft så ont i magen inatt, körde igång vid 01 och det var bara magläge på mamman som dög - han ynkade sig i sömnen också, magen kändes även då. Plutt!! Vid 07 fick det vara nog med den pyttesömn man fått sedan 01, min rygg är KASS för man legat helt galet med bebis på sniskan - det är så han föredrar när magen gör ont. Men vad gör man inte för de små?


Vår gård, taget från promenaden på isen idag :-)

 

(Vi kom ut på promenad kring 11.30, Mileon sov till 15.30 då jag fick väcka honom - han skulle lätt kunna sovit längre. Dock vaknat några gånger av magknip, men rullat med ögonen när det gett med sig och somnat om. Han behövde nog sova lite skrutten, men vågade inte låta han sova mer - då får vi ha honom uppe hela kvällen - en gnällig sådan dessutom.)


Kommentarer
Postat av: Nori

Det där med bilder och filmer är ett ständigt dåligt samvete... Min pappa är i och för sig ganska duktig på att fota vid tillställningar, men inte så mycket i vardagen.

2011-03-16 @ 17:53:06
URL: http://nori.bloggplatsen.se
Postat av: Emma Ryyti

Gosh, jag glömmer också bort att filma, heela tiden!

Och vilken fin gård ni har, sådär lagom lantlig..



Du är stark!

2011-03-16 @ 20:02:54
URL: http://emmaryyti.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Ja passa på att filma så mycket ni kan! Det är jätte roligt att ha kvar när man som barn blir äldre. (säger jag som inte äger en videokamera ens) Vi har filmat småsnuttar med mobilen bara. Skulle gärna vilja ha en videokamera men det har bara inte blivit av att vi lagt pengar på det.

Visst är det mysigt när de"pratar" med en:) Noah har också sagt "hej" sen länge. Låter ungefär så här: ääj. sen säger han nåt som låter som "gö du"? Svarar alltid med vad jag gör:))

Nu ska vi ut i solen, hoppas ni också har tur med vädret idag!

2011-03-17 @ 10:10:02
URL: http://ahlbergsliv.blogg.se/
Postat av: Nathers

Nej, jag har funderat ibland varför ni bara använder den lilla kameran. :D Ifall ni inte hade systemkameran kvar eller något sånt.

2011-03-17 @ 15:44:44
Postat av: Jonna

Jag har massa filmer ifrån när jag var liten, ifrån min födsel och fram till jag är kanske 4år tror jag. JÄTTE kul verkligen. Så filma på. Uppskattas senare :) Kram

2011-03-17 @ 19:08:58
URL: http://jonnaterese.blogspot.com/
Postat av: Jennie

Oj vad stor gården är :)



Fick för mig att ni bodde vid en mer trafikerad väg, men detta ser ju ut att vara lite mer avsides?

2011-03-18 @ 11:26:11
URL: http://lagomskadetvara.blogspot.com
Postat av: Camilla

Jag har mest bilder från när jag var liten men när jag och syskonen vart äldre så köpte min mormor och morfar en filmkamera. Så lite barndom har vi på film.

Problemet är att det ligger på småsmå vhsband, får googla och se om man kan överföra det till mer ny teknik :p



Vilken härlig bild på er gård! <3

2011-03-18 @ 13:16:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0