Plats 386

Satt nyss i kön till Försäkringskassan som alla andra tydligen, plats 386 i telefonkö. Tack o lov fick jag efter en stunds väntan förfrågan att bli uppringd, så jag valde det istället. Får se hur smidigt det alternativet är i jämförelse att köa.

Jag funderar lite över hur det ligger till när man tar ut föräldrapenning under graviditet, man får ju ta ut 60 dagar innan beräknat födelsedatum - men frågan är ju om man har SGI'n skyddad då - om man låter bli o tar ut dagar under den perioden. Vet ju att SGI'n är skyddad EFTER barnet kommit och ett år framåt, men hur det är FÖRE barnet kommit vill jag gärna veta. Vill helst inte nalla i onödan heller om jag nu ska gå hem tidigare på det här viset.

Dock vet jag inte hur det kommer bli med allt - sjukskrivning osv. Ringde även till helpdesk som vi har inom jobbet för att få reda på hur många semesterdagar jag har kvar - det är dagar jag måste ta ut innan detta året är slut dessutom. 13 dagar vart det då jag snyltat lite på dem redan i somras. Så dem tänkte jag ta ut först och sen gå hem på föräldraledighet i förväg. Får se om det blir någon sjukskrivning eller ej först o främst, sen måste det planeras.

Trots jag själv jobbar inom FK o har en utbildning bakom mig inom försäkring så är det ändå djungel - speciellt när man själv hamnar i den och måste få rätsida på allt.


Uppdaterat:
Jodå, SGIn är skyddad även under de 60 dagarna innan beräknat födelsedatum även om jag inte väljer att plocka  ut dagar. Låter bra, då får man fundera lite hur man ska kunna pussla det hela när vi (jag?) även funderat lite på att vi båda ska vara hemma första månaderna - dock att endast en alt. båda varvar att ta ut fpdagar.

Kommentarer
Postat av: Tina

Ja men vad skönt att det ordna sig då iaf. :-)

Då kan du garanterat gå hem 60 dagar före

2010-10-05 @ 20:44:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0