Ett dygn hos oss

De sista veckorna har det rutats in lite i rutin - iallafall tiderna. Det är fortfarande mycket sömn för lilleman, om nu inte magen krånglar och håller han vaken då. Så här såg en normal hemmadag (27 Januari) ut hos oss:


02.00 Vaknar och vill ha mat, kollar o byter blöja. Ger han Minifom och därefter ammas det. Somnar om, här försöker jag lägga över han i sin egen säng - ibland funkar det, ibland inte.  Denna gång funkar inte - då får han komma tillbaka till våran säng och sova - på mamman, förstås.

05.45 Vaknar och vill ha mat, Minifom o sen amning. Vi somnar om - i samma säng för jag är trött och orkar inte ens försöka prova.

08.15 Vaknar jag, smyger upp själv medans Mileon sover kvar i vår säng.

08.45
Vaknar en ledsen Mileon, tar upp honom och gör morgon. Får på oss kläder o byter blöja, Minifom, Sempers magdroppar och D-droppar. Mileon matas för att sedan få medicin, 1 ml Mycostatin sprutas i pyttemängder in i hans mun - gul sörja hamnar (trots skydd) på hans vita I ♥ DAD-body. Jag äter frukost senare medans skrutt ligger i babysitter alt. under babygymmet. Leker och sjunger tillsammans.

11.00 Byter blöja innan matdags, ammar Mileon som sedan somnar som en stock i sin vagn.

Här emellan brukar jag ta min egentid, få på mig kläder (om jag inte hunnit det), fixa lunch o äta, få lite vardagliga ting gjorda, ev. promenad med vagn osv.

13.15 Mileon vaknar av ond mage.

13.20 Knyter in Mileon i bärsjalen, går runt ett tag o "knådar magen". Han blir lugn när jag sätter mig vid datorn och stryker på hans rygg.

13.40 Minifom, blöjbyte o matning.

14.30 Somnar efter ha ätit och att sedan magen körde igång en kort stund igen innan han föll till ro.

15.00 Klär på Mileon ytterkläder o åker iväg o veckohandlar.

16.15 Hemma igen, Mileon sover ännu.

16.50 Ond mage, mycket gnällig o hungrig Mileon. Minifom, blöjbyte och matning.

18.00 Efter amningen var klar (17.50) så kör magen igång igen, somnar på mage ihopkrupen på soffan. Förvånas över att det inte blir skriksession deluxe utan att han lyckas somna ändå. Ligger o knölar runt på soffan i sömnen stundvis.

20.45 Vaknar. Minifom, blöjbyte och pyjamas på. Matning. Efter det blir det medicin igen, blev bara två doser idag - BVC har sagt att vi ska köra 2-3 ggr/dag. Därefter myser vi med sång i sängen, vilket Mileon uppskattar och ligger länge snällt o lyssnar på sina skrålande föräldrar.

23.15 Minifom, blöjbyte och ny pyjamas på då han kräkt ner den första. Matning och sen "sova för natten". (Han somna 00.15)



En ovanligt bra dag om man jämför med vanliga dagar med mycket magont - då är det knöl o skrik långa stunder. Nu var det inte alls så farligt! Jag hoppas såklart på en gång att det börjar ge med sig, hoppet är det sista som lämnar en va? ;-)


Kommentarer
Postat av: Magdalena

Verkar som ni fått in bra rutiner..vi hade nog inga rutiner förrens Lowa va 4-5 månader;P

Stackars liten som knölar så.. Hoppas verkligen att han snart växer ifrån det.

Va mysigt att Mileon redan uppskattar musik/visor så mycket..blivande musiker kanske;)

En liten undran bara.. när han får minifom, väntar ni sen 5-10 min innan han får maten? Så fick vi höra att man ska göra..men det verkar vara väldigt olika hur folk gör.



Kram på er

2011-01-28 @ 07:16:15
Postat av: Emma

Måste kännas bra med lite rutiner. Tänk vad skönt om han kunde slippa allt det där magontet =(

2011-01-28 @ 09:30:17
URL: http://eg84.blogspot.com
Postat av: MDB

Vad roligt att läsa om en dag hemma hos er! Hoppas att det blir bättre med magontet bara.

2011-01-28 @ 18:49:15
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0